Wiosna i wczesne lato niewątpliwie czas na owoce leśne. Sięgamy po nie chętnie, ale czy wiemy, które z nich są najzdrowsze? Przygotowaliśmy dla Was zestawienie, gdzie znajdziecie wszystko, co musicie wiedzieć o jagodach, porzeczkach i innych owocach leśnych. 

Czym są owoce leśne?

Definicja owoców leśnych jest dość luźna. Z pewnością możemy do nich zaliczyć jagody, jeżyny, maliny, ale czasami bierzemy pod uwagę również truskawki czy porzeczki. Nim jednak cokolwiek zjemy, należy pamiętać, iż owoce leśne należy umyć przed spożyciem! Las rządzi się swoimi prawami – dotyczy to również chorób, które przenoszą zwierzęta. W przypadku owoców leśnych możemy zarazić się bąblowcem pochodzącym od lisa. Wróćmy jednak do właściwego tematu – które owoce leśne są najzdrowsze?

Witaminy i suplementy

Witaminy i suplementy

Witaminy i minerały
Leki i suplementy

Maliny

Owoce doskonałe o każdej porze roku, najczęściej korzystamy z nich wczesnym latem oraz w formie przetworów zimą. Dlaczego? Podstawowym powodem jest obecność w malinach witaminy C (oraz oczywiście słodki, przepyszny smak!). Ponadto w malinach znajdziemy witaminy z grupy B i większość podstawowych minerałów – wapń, potas, magnez i fosfor. Sok z malin doskonale rozgrzewa w czasie zimy, a latem owoce tego słodkiego pestkowca dostarczają wielu ważnych składników odżywczych. Uważa się również, iż maliny mają działanie antyoksydacyjne, a do tego dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu (25) mogą być spożywane przez diabetyków. Co ciekawe, w ziołolecznictwie stosuje się również wywary z liści malin.

Jeżyny

Zwane również ostrężyną lub ożyną jeżyny są przede wszystkim cennym źródłem błonnika. W 100 gramach jeżyn znajdziemy go aż 5,3 g. Oznacza to, iż te owoce leśne pomagają w szybszym trawieniu i przemiany materii. Ponadto znajdziemy w nich pełen arsenał witamin. Najwięcej znajdziemy w jeżynach witaminy C oraz witamin z grupy B. Owoce te mogą  pozytywnie wpływać na tkankę kostną dzięki obecność witaminy K, wapnia oraz potasu. Co równie istotne, możemy je jeść bez obaw o linię – są naprawdę niskokaloryczne!

Czerwone porzeczki

Jedną z najważniejszych zalet porzeczek jest obecność pektyn, które wpływają pozytywnie na poziom cukru we krwi, jak również na odpowiednią obecność “złego” i “dobrego” cholesterolu. To oczywiście nie wszystko. Czerwone porzeczki to także źródło witaminy C (100 g porzeczek daje ponad 50% zapotrzebowania na tę witaminę!) i potasu, co korzystnie działa na ciśnienie tętnicze i ogólną kondycję układu krążenia. Warto wiedzieć, iż czerwone porzeczki są moczopędne, co bywa pomocne w wypadku zapalenia dróg moczowych. Sugeruje się również, że zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych, o których więcej przeczytasz na naszych łamach.

jagody - najlepsze owoce leśne

Jagody

Któż z nas nie uwielbia jagód? Te niewielkie, ciemne owoce możemy zbierać zazwyczaj w lipcu. Dlaczego warto je jeść? Przede wszystkim są pyszne – to nie podlega dyskusji! Możemy je jeść na surowo (np. jako dodatek do deserów), w formie kompotu czy koktajlu. Możliwości jest naprawdę wiele. Jagody to rasowe owoce leśne – stosuje się je w ramach leczenia dolegliwości żołądkowych (i nie tylko) od setek lat. Obecnie najczęściej są polecane na biegunki z uwagi na wysoką zawartość garbników, które odbudowują błonę śluzową układu pokarmowego. Ponadto w jagodach znajdziemy sporo potasu, wapnia i fosforu. W przypadku wspomnianej niejednokrotnie witaminy C, jest jest nieco mniej niż w innych owocach leśnych. Czarne jagody ponadto stosuje się w kosmetyce.

Poziomki

Mimo niewielkiego rozmiaru poziomki królują wśród owoców leśnych z powodu najwyższej zawartości witaminy C. 100 gramów tych owoców w zupełności wystarczy, aby nasz organizm dostał 100% wymaganej dziennej dawki kwasu askorbinowego. To jednak nie wszystko. Poziomki mogą pomóc, podobnie jak jagody, w przypadku biegunki i innych pomniejszych dolegliwości żołądkowych. Co ciekawe, poziomki z uwagi na obecność kwasu salicylowego rozpuszczają kamień nazębny. Oczywiście nie sprawi to, iż nie będziemy musieli szczotkować zębów, niemniej każde wsparcie w zębowej sprawie się przyda. Podobnie jak reszta owoców leśnych, poziomki również korzystnie wpływają na układ krwionośny oraz mają niski indeks glikemiczny. 

Skoro wiemy już, które są najzdrowsze i na jakie schorzenia warto je stosować, to czas wybrać najsmaczniejszy z leśnych owoców… To jednak pozostawiamy Wam – dajcie znać, który z nich ma pierwszeństwo w Waszym przypadku!

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl