Menu bogate w warzywa to skuteczny sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Jedną z warzywnych propozycji jest brukselka, którą możemy jeść praktycznie przez cały rok. Sprawdź, jakie właściwości ma brukselka i jak ją przygotować, aby była nie tylko zdrowa, ale i smaczna.

Warzywo z rodzin krzyżowych

Brukselka, inaczej kapusta brukselska, to warzywo krzyżowe. Jej rodziną jest Belgia, gdzie powstała ze skrzyżowania kapusty głowiastej z jarmużem. Małe główki o zielonkawej barwie są potężnym źródłem cennych składników odżywczych. Niestety, jej walory zdrowotne – jak i ona sama – są często pomijane ze względu na charakterystyczny zapach i smak warzywa. Wystarczy jedynie odpowiednie przygotowanie brukselki, aby móc cieszyć się zdrowym i smacznym przysmakiem! Warzywo to jest polecane dzieciom i dorosłym. Mogą po nie sięgać osoby z cukrzycą, będące na diecie lub wegetarianie i weganie. Wyjątkiem są osoby, które cierpią na niedoczynność tarczycy. Dlaczego? Brukselka skrywa w sobie tzw. substancje wolotwórcze, które utrudniają wchłanianie jodu z pożywienia. Z tego powodu osoby te powinny ograniczyć spożycie brukselki, choć nie oznacza to jej całkowite wyeliminowanie z diety. Wystarczy skontaktować się z lekarzem, który powie nam, jakie ilość brukselki nie będą szkodzić nam i naszej tarczycy.

Produkty z kategorii zdrowa żywność

Produkty z kategorii zdrowa żywność

Odkryj potencjał zdrowej żywności.  Do dyspozycji naszych Klientów oddajemy szeroki wachlarz produktów, które z powodzeniem uzupełniają piramidę dobrego odżywiania.
Zdrowa żywność
Soki
Miody

Właściwości brukselki

Brukselka to źródło wielu witamin – tych z grupy B, a także witamin A, C, E oraz K. Warzywo to dostarcza naszemu organizmowi dawkę magnezu, żelaza, fosforu, sodu, wapnia, manganu, siarki, cynku, selenu czy potasu. Zawarte w niej przeciwutleniacze działają przeciwnowotworowo i wymiatają wolne szkodniki z organizmu. Do tego należy dodać spore dawki kwasu foliowego, białka oraz błonnika. Porcja 100 g brukselki dostarcza nam aż 20% dziennego zapotrzebowania na błonnik! Jest on odpowiedzialny nie tylko za uczucie sytości, ale i trawienie i pracę jelit. Pomaga także obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Brukselka ma niski indeks glikemiczny – wynosi on 15, jeśli spożywamy warzywo surowe lub 20, jeśli sięgamy po brukselkę ugotowaną. Kapusta brukselska jest również niskokaloryczna. Porcja 100 g dostarcza nam ok. 40 kcal. Oczywiście mamy na myśli jedzenie brukselki w wersji solo, bez dodatków.

Jak gotować brukselkę?

Mimo iż brukselkę można jeść na surowo, większość osób decyduje się poddać ją obróbce termicznej. Sięgajmy po warzywo o jasnozielonej barwie, te z żółtawym odcieniem nie są najlepszym wyborem. Można gotować brukselkę na parze przez ok. 3-4 minuty. Innym rozwiązaniem jest wrzucenie warzywa do gotującej się wody na kilka minut. Co ważne, gotujemy brukselkę w garnku bez pokrywki. Warto także dodać do wody nieco mleka, cukru lub cynamonu. Taka sztuczka kucharska sprawi, że warzywo nie będzie miało charakterystycznej gorzkiej nutki smakowej, a jego zapach nie będzie tak intensywny. Brukselka na grillu czy pieczona to także dobry pomysł.

Z czym jeść brukselkę? Najzdrowsza forma podania warzywa to ta w wersji solo. Dla urozmaicenia menu można zjeść brukselkę z bułką tartą i masłem. Smacznym wyborem jest także brukselka z oliwą z oliwek oraz dodatkiem czosnku. Warto pamiętać, że witamina K, która jest w brukselce, jest rozpuszczalna w tłuszczach. Brukselka i pomidory lub brukselka i parmezan oraz orzechy to pyszna przekąska np. podczas letniego przyjęcia w ogrodzie. Oczywiście warzywo to jest idealnym dodatkiem do zup, można na jego bazie przygotować puree z ziemniakami lub zdrowy zielony koktajl. Zimą sięgajmy po brukselkę mrożoną.

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl