Co trzeci Polak cierpi na niedobór witaminy D, która odpowiedzialna jest za poprawne funkcjonowanie układu krążenia, szczupłą sylwetkę oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów.

Jak objawia się niedobór witaminy D?

Niewystarczająca ilość witaminy D w organizmie można rozpoznać po niesmaku, uczuciu pieczenie w jamie ustnej i gardle oraz utracie apetytu. Często mylnie interpretujemy go jako zgagę. Może być przyczyną biegunek, senności, całościowego osłabienia organizmu i odporności. Powoduje także choroby przyzębia m.in. paradontozę oraz  schorzenia kostno-mięśniowe, które prowadzą do osteoporozy.

Witamina D a zdrowie dziecka

U dzieci brak witaminy D prowadzi do osłabienia mięśni i kości. W skrajnych przypadkach, szczególnie u niemowląt, może skończyć się niebezpiecznym w konsekwencjach zmiękczeniem czaszki. Chronicznie niezaspokojony popyt na witaminę D u noworodków może prowadzić do opóźniania procesu zrastania się ciemiączka i powstania bolesnych skurczy całego ciała. Dodatkowo, ma to negatywny wpływ na mięśnie maluchów, które mogą stać się mocno osłabione, a przez to dziecko może mieć nawet problemy z poruszaniem się. Niedobór witaminy D jest niebezpieczny także w przypadku kobiet w ciąży. Może doprowadzić do trwałego uszkodzenia mózgu rozwijającego się maleństwa lub zwiększyć ryzyko wystąpienia autyzmu czy schizofrenii. By temu zapobiec, starszym dzieciom możesz podawać pastylki z witaminą D, które wyprowadzą poziom witaminy D na oczekiwany poziom i skutecznie zniwelują ryzyko jej deficytu.

Nie bagatelizuj objawów!

U dorosłych niedobór wit. D przyśpiesza proces starzenia się, osłabia organizm i negatywnie wpływa na układ autoimmunologiczny. Jej trwały deficyt może doprowadzić do stwardnienia rozsianego czy reumatoidalnego zapalenia stawów. U kobiet często wpływa na rozwój nowotworów, szczególnie piersi, macicy, a u mężczyzn: prostaty czy jelita grubego. Dodatkowo, nieodpowiednia dawka witaminy D w organizmie prowadzić może do powstania cukrzycy, chorób zapalnych i zaburzeń układu krążenia.

Najwięcej witaminy mają polskie rośliny

Witamina D jest o tyle specyficzna, że pod wpływem słońca wytwarza się sama w organizmie, a dokładnie w komórkach skóry. Jest to możliwe tylko latem, zimą musisz pamiętać o jej uzupełnianiu zbilansowaną dietą i suplementacjąNajlepszymi źródłami naturalnej witaminy D są jajka, pełnowartościowe mleko i jego produkty, sery dojrzewające twarde, wątroba oraz oleje roślinne.

Jedz ryby!

Ryby morskie są również świetnymi nośnikami tej witaminy, jednak tylko, gdy są ugotowane. Wybieraj świeżego węgorza, śledzie w oleju i gotowanego łososia. Wysokie stężenie witaminy D zawiera także tuńczyk, sardynka, dorsz i makrela. Jedz ryby co najmniej 2 razy w tygodniu, a poziom bohaterki dzisiejszego w organizmie będziesz miał zawsze pod kontrolą. Witaminę D trudno przedawkować, dopiero 2500 μg stanowi dawkę, której nie powinno się przekraczać. Pamiętaj, by przyjmować ją regularnie, szczególnie w porze jesienno-zimowej – okresie mniejszego promieniowania słonecznego.

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl