Smukła sylwetka to marzenie każdej kobiety. By je zrealizować, niektóre z nas sięgają po suplementy diety przyspieszające odchudzanie. Takie miano mają także preparaty zawierające l-karnitynę. Sprawdźmy, jak wpływa ona na nasz organizm.

Determinacja płci pięknej w drodze do idealnej sylwetki nie zna granic. Zmiana stylu życia, odpowiednia dieta, głodówki, sport, czasami nawet skalpel chirurga plastycznego. Coraz więcej kobiet sięga także po suplementy diety, które mają za zadanie przyspieszać proces spalania tłuszczu. Część z nich zawiera l-karnitynę, która jest główną bohaterką dzisiejszego artykułu.

Czym jest l-karnityna?

Karnityna jest substancją naturalną, która w organizmie występuje w formie dwóch izomerów – L oraz D. Jedynie pierwszy z nich ma wpływ na funkcjonowanie naszego ciała, a drugi jest biologicznie nieaktywny, dlatego powszechnie posługujemy się nazwą l-karnityna. Słowo to pochodzi od łacińskiego carnis oznaczającego mięso. Nazwa ta nie jest oczywiście dziełem przypadku, bowiem prawie 90% zapasów tej substancji jest zlokalizowanych w mięśniach szkieletowych i mięśniu sercowym. Resztę możemy znaleźć w mózgu, nerkach oraz innych narządach. Po raz pierwszy karnitynę wyizolowano właśnie z mięśni w 1905 r. Wówczas była określana jako Witamina BT lub substancja witaminopodobna.

Źródła l-karnityny

Zanim odpowiemy na pytanie, gdzie można znaleźć tę substancję, musimy wiedzieć, że większość, bo ok. 3/4 l-karnityny jest dostarczana wraz z pożywieniem. Synteza organizmu pokrywa jedynie ok. 25% zapotrzebowania. By do niej doszło, w organizmie muszą się znajdować metionina, niacyna, żelazo i witaminy C oraz B6. Co zatem należy jeść, by uzupełnić zapasy tego związku? Najwięcej l-karnityny znajduje się w mięsie i przetworach mlecznych. Jej najbogatsze źródła to: dziczyzna, baranina, wołowina, wieprzowina, ryby, mleko i nabiał. Produkty pochodzenia roślinnego są bardzo ubogie w karnitynę, dlatego w przypadku osób nie jedzących mięsa pomocne może okazać się stosowanie suplementów diety z l-karnityną w składzie.

L-karnityna

Zapotrzebowanie na l-karnitynę

Zdrowe organizmy zazwyczaj nie wykazują objawów deficytu tego składnika. Problem niedostatku może wystąpić w przypadku wegetarian, osób niedożywionych, czy borykających się z chorobami nerek i wątroby. Rezultaty niedoboru na początku są często niezauważalne. Z biegiem czasu braki mogą objawiać się szybkim zmęczeniem, pogorszeniem sprawności fizycznej i intelektualnej, a w dłuższej perspektywie także zanikiem mięśni szkieletowych oraz niewydolnością mięśnia sercowego. Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na l-karnitynę określa się na 15 mg.

Działanie l-karnityny

Najważniejszą funkcją l-karnityny jest transportowanie kwasów tłuszczowych z rezerw organizmu do komórek wytwarzających energię. Ma ona także swoją rolę w transporcie niektórych rozgałęzionych aminokwasów oraz węglowodanów, a tym samym w zapewnieniu energii mięśniom przy długotrwałym wysiłku. Dla sportowców ważny jest również fakt, że l-karnityna pomaga usuwać z krwi cząsteczki mleczanu, które powodują zmęczenie i zaniżają potencjał produkcji dodatkowej energii. Co więcej, substancja skraca okres regeneracji oraz podnosi wydolność tlenową. Dzięki przyspieszaniu metabolizmu tkanek tłuszczowych opisywany związek ma m.in. działanie antycellulitowe. Karnityna ma także wpływ na poprawne działanie hormonów (testosteronu lub tarczycy) oraz zmniejsza utratę wody, przez co może okazać się użyteczna przy leczeniu suchej skóry. Pomocniczo stosuje się ją również w przypadkach niewydolności krążenia, miażdżycy naczyń obwodowych, zaburzeń lipidowych, choroby Alzheimera, otyłości i uszkodzeń mięśni.

L-karnityna a odchudzanie

W ostatnich latach furorę wśród kobiet uprawiających sport lub starających się schudnąć robią suplementy diety zawierające l-karnitynę. Powiedzieliśmy już, że substancja ta usprawnia metabolizm tłuszczu, a tym samym pomaga zapobiegać tworzeniu się nowych fałdek i cellulitu oraz usuwać substancje toksyczne. Problem w tym, że niektóre badania naukowe nie podzielają optymizmu niektórych piewców zbawiennego działania l-karnityny. Niezależnie od tego, które wyniki badań będą bliższe Twojemu punktowi widzenia, faktem jest, że preparaty zawierające l-karnitynę, pomimo tego, że oferują szereg korzyści dla organizmu, mogą jedynie wspomóc proces odchudzania. Z pewnością nie zastąpią aktywności fizycznej, zrównoważonej diety ubogiej w cukry proste i tłuszcze nasycone. Bez zmiany przyzwyczajeń i wyrzeczeń trudno bowiem oczekiwać trwałych efektów w postaci talii osy.

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl