Niższe temperatury, wiatr, deszcz, śnieg – w okresie jesienno-zimowym nie trudno o wychłodzenie organizmu. Jak radzić sobie z niesprzyjającą aurą i uchronić się przed chorobą? Sprawdź domowe sposoby na rozgrzanie organizmu!

Spadek odporności

Niekorzystne warunki atmosferyczne często stają się powodem spadku odporności. W chłodniejsze miesiące cierpimy na brak witaminy D i zapominany o aktywności fizycznej. Ubieramy się nieadekwatnie do pogody, przez co wychładzamy organizm. Duże znaczenie ma także nasza dieta, uboższa w witaminy i minerały, które dostarczają nam świeże warzywa i owoce latem. Jak rozgrzać organizm po przemoknięciu lub podczas przeziębienia? Zanim sięgniesz po farmaceutyki, wypróbuj babcine metody. Domowe sposoby na wyziębienie i dreszcze spowodowane chorobą są skuteczne i… przyjemne w stosowaniu!

Rozgrzewająca kąpiel

Po przyjściu do domu nie kieruj się w stronę kaloryfera ani nie pij od razy gorącej herbaty. Pozwól organizmowi przyzwyczaić się do zmiany temperatury. Zbyt duża i szybka zmiana może spowodować omdlenie. Na gwałtowne zmiany temperatury powinny również uważać osoby z cerą naczynkową. Spokojnie odczekaj kilka-kilkanaście minut i dopiero zacznij działać. Jak? Jednym ze skuteczniejszych sposobów na rozgrzanie organizmu (i relaks!) jest kąpiel. Wlej do wody kilka kropel olejku eukaliptusowego. Możesz także zastosować np. olejek pomarańczowy, który dodatkowo jest pomocny przy zwalczaniu cellulitu. Poprawia także nastrój. To świetny sposób na rozgrzanie organizmu!

Jeśli nie masz ochoty na kąpiel rozgrzewającą, przygotuj kąpiel stóp. Do miski z ciepłą wodą dodaj sól morską. Z kolei kilka kropli olejku lawendowego podziała relaksująco na zmęczone po całym dniu stopy. Dobrym rozwiązaniem na rozgrzanie są również inhalacje. Do miski z gorącą wodą dodaj 2 łyżeczki szałwii lub tymianku. Jeśli męczy Cię katar, wybierz majeranek. Pochyl się nad miską (ok. 30 cm od miski), a głowę zakryj ręcznikiem. Wdychaj gorące powietrze ok. 5 minut.

Dieta na rozgrzanie organizmu

W zwalczaniu zimna, dreszczy, osłabienia i gorszego humoru pomoże Ci dieta rozgrzewająca. Chodzi oczywiście o ciepłe posiłki, które przy okazji są syte i pyszne. Rosół, krupnik, kasza gryczana, ryba, ryż z warzywami, owsianka z cynamonem i jabłkami, zupa krem z dyni z imbirem. To tylko niektóre z przykładów. Sięgaj po składniki i przyprawy rozgrzewające. Chodzi głównie o imbir, czosnek, goździki, kardamon, bazylię, cynamon, kurkumę, kolendrę, paprykę chili, cebulę.

Wieczór z książką sprzyja piciu rozgrzewających napojów. Kieliszek nalewki malinowej sprawi, że zrobi Ci się cieplej. Podobnie jak wiśniówka, grzane wino czy piwo. Jeśli stronisz od alkoholu, sięgnij po herbatę rozgrzewającą. Dodaj do niej miód, cytrynę oraz imbir. Możesz również wypić ciepłą wodę z imbirem. Pewnie kojarzysz z dzieciństwa szklankę ciepłego mleka z dodatkiem masła, czosnku oraz miodu. Taki napój również Cię rozgrzeje, a także zapewni lepszy sen. Cytryna, miód, imbir i czosnek działają przeciwzapalnie, więc sprawdzą się przy przeziębieniu. Wolisz zioła? Rozgrzewająco działa kwiat lipy i kwiat bzu czarnego.

Sprawdzone sposoby na rozgrzanie organizmu

Jak szybko się rozgrzać? W tym celu wystarczy Ci ciepły koc lub termofor z ciepłą wodą. Możesz także wykorzystać moc aromaterapii. Skrop poduszkę kilkoma kroplami olejku eterycznego lub pomasuj nimi skronie. Zapal kilka świeczek zapachowych – poprawią Ci nastrój i ocieplą wnętrze. A może wolisz działać aktywnie?

Aktywność fizyczna to doskonały sposób na rozgrzanie organizmu, polepszenie kondycji i poprawę humoru. Szybki spacer, rozciąganie, jazda na rowerku stacjonarnym, klub fitness – wybór należy do Ciebie. Nie jest prawdą, że ćwiczenie na zewnątrz przy niskich temperaturach jest złym rozwiązaniem. Zadbaj jedynie o odpowiedni strój i nie przemęczaj się, a po powrocie do domu wypij… napój rozgrzewający. Na zdrowie!

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl