Luteina to częstokroć mylony z hormonem kobiecym żółty barwnik, którego obecność ma ogromne znaczenie dla ostrości naszego wzroku. Dowiedz się więcej, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak zadbać o swój wzrok!

Luteina – co to jest?

Substancja ta jest ksantofilem pochodzącym z grupy karotenoidów. Inaczej mówić – luteina to żółty barwnik. Jej jedynym naturalnym źródłem są rośliny, których główną barwą jest właśnie żółty lub pomarańczowy, ale występuje również w warzywach zielonych. Jednak z uwagi na jej właściwości jest bardzo pożyteczna dla naszych oczu – gromadzi się w siatkówce, a w szczególności w plamce żółtej. Luteiną bywa również nazywany hormon kobiecy – progesteron. Są to jednak dwie zupełnie różne substancje. Luteina barwnik nie jest syntezowana w ciele ludzkim, a progesteron jak najbardziej.

Podstawowe właściwości luteiny

Jej główną cechą, poza nadawaniu roślinom pięknych, kojarzących się z jesienią barw, jest ochrona naszych oczu przed promieniowaniem UV. A dokładnie – naszej siatkówki, którą chroni przed promieniowaniem (głównie światłem niebieskim) nawet do 90%! W nieco bardziej ograniczony sposób luteina działa na naszą skórę. Ją też chroni przed szkodliwym promieniowaniem. Dzięki temu ryzyko powikłań po opalaniu czy długiej ekspozycji na światło słoneczne spada.

Jednak aby skutecznie chronić i budować naszą plamkę żółtą, wraz z luteiną powinniśmy dostarczać organizmowi zeaksantynę. A jak ją zdobyć? Podobnie jak luteina, jest to również karotenoid i nasze ciało nie jest w stanie samodzielnie go sobie wytworzyć. Największymi źródłami zeaksantyny są pomidory, kukurydza oraz większość warzyw zielonych. Możemy zeaksantynę również suplementować, ponieważ jest w składzie zdecydowanej większości preparatów z luteiną. Oba te związki budują siłę plamki żółtej, co czyni z nich również antyoksydantami. Dlaczego? Promieniowanie UV wpływa na utlenianie się tkanek i uwalnianie wolnych rodników. Te natomiast uważa się za jeden z powodów występowania nowotworów. Jednocześnie luteina przeciwdziała AMD – zwyrodnieniu plamki żółtej. Poleca się ją również tym, którzy długo przesiadują przed komputerem. W ich wypadku luteina pomoże na zmęczone oczy.

Co to jest AMD i jaki wpływ ma na nie luteina?

Choroba zwyrodnienia plamki żółtej najczęściej pojawia się u ludzi w okolicach 50. roku życia. Dlatego warto dbać o swoje oczy wcześniej, aby uniknąć tej choroby wcześniej i cieszyć się zdrowym widzeniem. Plamka żółta to inaczej fotoreceptory, których zakończenia są właśnie koloru żółtego. Pozwalają one na widzenie barw oraz ostrość samego wzroku. Ich zwyrodnienie polega na upośledzeniu tych podstawowych funkcji. Odczuwamy wówczas słabszy kontrast barw, problemy z rozpoznawaniem cyfr, twarzy, nieprawidłowe widzenie prostych linii jako pofalowanych i tym podobne. Luteina chroniąca plamkę ma ogromny wpływ na zahamowanie i zapobieganie tym zmianom. Stąd warto zmienić swoją dietę – w tym rzucić palenie i włączyć do niej więcej zielonych warzyw. Dzięki temu kłopoty ze wzrokiem po 50. nie będą tak dokuczliwe.

Najlepsze źródła luteiny

Jak wspomnieliśmy na wstępie, luteina to barwnik roślinny, a więc powinniśmy tam go właśnie szukać. Najlepszym źródłem są warzywa zielone, takie jak szpinak, brukselka, jarmuż, pomidory, kukurydza czy dynia. W mniejszym stopniu luteina jest składnikiem owoców leśnych. Co ważne, aby luteina była przyswajalna, należy ją spożywać z niewielką ilością tłuszczów.

Poza tym, luteinę możemy suplementować. Na rynku dostępne są dziesiątki preparatów z różną zawartością luteiny, ale i wspomniane zeaksantyny. Poza tym preparaty te mają w sobie witaminy, np. ryboflawinę czy witaminę E oraz A, które dodatkowo wspierają nasz wzrok. Warto o niego zadbać. W dobie wszechobecnych smartfonów i tendencji do zamęczania wzroku przed komputerem, warto poratować oczy dodatkową porcją witamin i antyoksydantów.

ZAPYTAJFARMACEUTĘ

Odpowiemy na pytania i wątpliwości

(+48) 85 744 55 97pon-pt 07:00-16:00 sklep@cefarm24.pl